torsdag 9. april 2009

Påske-schmåske

Denne bloggen vil bli en slags dagbok, tror jeg...Er lenge siden jeg gjorde dette. De første innleggene blir vel litt presentasjon av meg og mitt liv, skal prøve å holde det interessant, men denne bloggen er egentlig mest for meg selv.

Så hvordan er min påske, lurer du kanskje?

Min påske har som regel bestått i å være på hytta med familien eller race rundt i Finnmark på snøscooter med onkelen min. I år derimot blir det byferie med jobbing.

Jeg jobber som sagt på et asylmottak hvor jeg trives veldig godt. Det er et nyoppstartet mottak, så vi har ikke kommet helt i gang på full kapasitet.

Det er utrolig givende å ha en jobb hvor du gjør noe fornuftig for andre mennesker, prøve å gjøre deres hverdag enklere. Jobben består stortsett i å formidle/organisere informasjon, arrangere aktiviteter, eller fikse praktiske ting. Samtidig som man skal være et øre beboerne kan betro seg til.

En kjennsgjerning på asylmottak er jo at de fleste er enslige menn. Det blir da dermed interssant å være ei lita, ugift jente på 21. Det er ikke det at de gir direkte uttrykk for kvinnediskriminering, men det er små ting. Som at de alltid jukser i ludo slik at jeg vinner, eller alltid påpeker hvor søt og lita jeg er. Siden vi er et transittmottak er de bare hos oss i ca 2 uker før de blir sendt videre, dermed får man ikke jobbet seg opp så mange "respektpoeng" når man bare jobber deltid.

Tror jeg har blitt mer obs på slike ting etter å ha lest Millennium-triologien av Stieg Larsson(håpløs måte å stave Stig på forresten). Det er tre fantastiske bøker hvor gjennomgangstemaet er tittelen på den første boken: Menn som hater kvinner. Det er noen av de beste bøkene jeg har lest. Det er ikke det at jeg er blod-feminist, men jeg har blitt litt mer ettertenksom. Anbefaler alle å lese disse bøkene.

2 kommentarer:

  1. Hei!
    Kom mer eller mindre tilfeldigvis inn på bloggen din, og fikk se at du arbeider deltid på asylmottak? Jeg er sosionomstudent og er for tiden i praksis på flyktningekontor...det er spennende, og jeg kunne godt tenke meg å ha en deltidsjobb på asylmottak.
    Og forresten...Du studerer i Trondhjem? Du går ikke tilfeldigvis i klasse med ei som heter Tanya?;)
    Iallefall gøy å følge bloggere som gjør noe av det samme som en selv. Så lykke til videre på studiet og på jobben:)

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg kjenner nok ingen som heter Tanya.

    Er gøy å jobbe på asylmottak, veldiglærerikt. Også fint å jobbe ett sted hvor man får praktisert det man lærer på skolen:)

    Takk for kommentar.

    SvarSlett