fredag 8. januar 2010

Første dag


Da var jeg endelig ankommet til Zambia, og det var litt av en tur. Heldigvis ble det søvn på flyet så jeg er ikke helt utslitt, men ganske. 36 timer

på farta er nok..

Så nå sitter jeg i Chill-Zone på

Jolly Boys. Vi er 7 jenter som ligger henslengt på puter på gulvet med hver sin lap top eller bok på fanget, og diskusjonene går.

Da vi kom på flyplassen regnet det voldsomt, en skikkelig regntidsskur! Heldigvis var den over da vi var kommet til Jollyboys, og resten av dagen har vært solfylt og ekstremt varmt (man er da tross alt i Afrika, og her leker ikke solen butikk!).

En voldsom teperatur forskjell, det var minus 20 da jeg dro fra Trondheim.

Etter vi kom på hotellet gikk vi ned til byen for å se oss litt rundt og ta ut penger. Jeg er nå millionær takketvære inflasjonen i landet. For å si litt om prisene så kostet en stor middag med to brus ca 50 kr. En brus koster 2 kroner i butikken.

Etter å ha innsett at føttene mine hadde hovnet opp så til de grader i varmen måtte jeg gå å kjøpe flipp-floppz. Ikke så spennende i seg selv, men i butikken var det ei utrolig søt jente på

ca 4 år som ble bergtatt av oss 4 jentene som sto der. Hun kom bort til oss en og en og strøk en finger over huden vår med store øyne. Jeg spurte henne om hun syntes vi var hvite (engelsk er hovedspråket her, som er en stor fordel), da bare nikket hun og fortsatte å stirre. Det var akkurat som om hun så noe hun aldri hadde sett før i hele sitt liv. Jeg syntes det var utrolig koselig og en fin kontrast til de andre tingene man opplever i form av s

in hudfarge. Det står menn på gata med seddelbunker og spør om du vil bytte penger med dem, 10 taxisjåfører på hvert gatehjørne som sier at du er så vakker at du ikke trenger å gå noe sted. Kommentarer i øst og vest om hudfarge og masse stirring. Det er masse andre backpackere her med lys hud, men det er bare vi som kommer fra vinternorge. Utrolig merkelig å få så mye oppmerksomhet bare for hudfargen sin.

Ellers kan jeg melde at det fortsatt er utrolig varmt ute. Kikker ut mot bassenget og hagen med mangotrer i, hadde gjort seg med et bad, men jeg har akkurat smurt meg inn i kick ass

myggolje som skal holde malaria og denguemyggen unna min hvite hud. Planene for resten av kvelden er ren avslapning og lade batteriene etter reisen. I morgen skal vi møt

e kontakten vår i Response Network for å høre hva planen er. Når skal vi ut i felten? Hvor skal vi? Hva skal vi? Kommer tilbake med oppdateringer på det i mor

genkveld. Ser ut til at jeg kommer til å ha nettilgang her når jeg vil, så det blir nok en del innlegg. Men selvfølgelig ikke når jeg skal ut i felten. Er så spent på hvor vi skal.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar